Szigetvári Viktor hangsúlyozta: a projekt nem jelentéktelen a munkahelyteremtés szempontjából, de Százhalombattán korábban már elutasították, s illeszkednie kellene Kaposvár eddigi, turizmusra, kultúrára, más típusú ipar telepítésére épülő stratégiájába.
Rengeteg város van, ahol az ipari, környezetterhelési hagyományok miatt sokkal nagyobb örömmel fogadnának egy ilyen beruházást – jegyezte meg.
Szita Károly (Fidesz-KDNP), Kaposvár polgármestere és István Gábor, a Homatech Recycling Zrt. vezérigazgatója a közelmúltban jelentette be, hogy a cég 2018-ra 16,8 milliárd forintból a városban építi fel 50 embert foglalkoztató üzemét, amelyben évi 30 ezer tonna abroncsot dolgoznak fel környezetbarát, hőbontásos technológiával. A közgyűlés múlt héten döntött arról, hogy a fejlesztéshez telkeket ad el a társaságnak.
Szigetvári Viktor szerint egy ilyen környezeti, egészségi kockázatokat rejtő kérdésben elfogadhatatlan, hogy nincs közmeghallgatás, a városvezetés az engedélykérési eljárást nem kommunikálja, a térség lakossága csak polgármesteri sajtótájékoztatóból értesülhetett arról, hogy gyakorlatilag “eldöntetett, parancsba adatott, ide egy ilyen beruházás települ”.
Az Együtt abban érdekelt, hogy Kaposvár fejlődő város legyen erősödő turizmussal, erősödő kulturális élettel, gyarapodó polgársággal és egyre több munkahellyel – mondta a pártelnök. Hozzátette: pártja minden olyan egészségügyileg előremutató kezdeményezést támogat, amely a helyiek megélhetését nemcsak rövid, de hosszú távon is segíti.
Azt hangoztatta, hogy Kaposvár fejlesztése az elmúlt másfél, két ciklusban zsákutcába jutott. A város nem fejlődik, nő az elvándorlás, Kaposvár azonban “nem arra termett”, hogy gumifeldolgozóval próbáljon megoldani egy részleges munkaügyi krízist”.
Pintér Lóránd, az Együtt kaposvári választókerületi elnöke közölte, a párt aláírásgyűjtésbe kezdett a közmeghallgatásért, és mindenkivel hajlandó együttműködni annak elérésére, hogy a beruházás ne kezdődhessen meg, amíg ki nem derül: az üzemben alkalmazandó technológia az egészség szempontjából nem aggályos.
A politikus azt mondta, pártja kíváncsi arra, a városvezetés hol, mikor, milyen formában kíván a kérdésben érdemi válaszokat adni a lakosságnak, készült-e hatástanulmány, szakvélemény, látták-e azt a közgyűlés illetékes bizottságai, továbbá mi az üzem létrehozásának valódi szándéka.
Pintér Lóránd közölte, a magyarországi gumihulladék-feldolgozó kapacitás majdnem kétszer annyi, mint az országban keletkező gumihulladék, így felmerül az a kérdés is, hogy Kaposvárra honnan és milyen hulladékot kívánnak vinni. Ha külföldről akarnak gumiabroncs-hulladékot szállítani Kaposvárra, akkor a város könnyen Európa gumihulladék-feldolgozójává válhat, ami nemkívánatos – fogalmazott.
Pintér Lóránd elmondta, hogy soha nem tapasztalt érdeklődés és aktivitás mutatkozik a párt saját helyi közösségi kommunikációs csatornáin a kérdés iránt, s ez is azt jelenti, hogy Kaposvár lakói elégedetlenek azzal az eljárással, ahogy a város vezetése ezt a kérdés kezeli. Álláspontjuk szerint többek közt ilyen kérdésekre kéne választ kapniuk Kaposvár polgárainak:
– Készült-e valaha bármilyen, Kaposvárra adaptált környezeti hatástanulmány, különös tekintettel az élővizek szennyezésére, ezt minősítette-e valaki, fűzött-e hozzá szakvéleményt, s a közgyűlés tagjai, vagy az illetékes szakbizottságok közül valaki ismeri-e, megvitatott-e ilyet, vagy úgy szavazták meg az előterjesztést, hogy semmilyen háttérinformációjuk a beruházás esetleges környezeti ártalmairól nem voltak?
– Számoltak-e a terület kijelölésekor az uralkodó szélviszonyokkal, miután ma is gyakorta lehet érezni a dél-délkeleti szél idején a városban a cukorgyári biogáz-fejlesztő és a Kométa irányából érkező szagokat, melyek olykor egészen penetránsak?
– Felmérte-e valaki az üzemnek a kaposvári élelmiszer-termelésre és -feldolgozásra, valamint a környező mezőgazdasági területekre gyakorolt hatását, okozhat-e nekik értékesítési veszteséget, vagy pl. márkaérték-csökkenést a termékeiknél az, hogy a közvetlen közelünkben hulladékfeldolgozó működik?
– Hogyan történik az alapanyagnak, a használt gépjármű-gumiabroncsoknak az üzembe történő szállítása? Közismert, hogy Kaposvárra nem vezet autópálya, így mindenképpen lakott területeken keresztül kell ezt a nagy mennyiségű veszélyes hulladékot szállítani.
– A legfontosabb kérdés pedig az, hogy voltaképpen mi az üzem létrehozásának a valódi szándéka? Ugyanis létezik egy olyan dokumentum, az Országos Hulladékgazdálkodási Terv 2014-2020., melyet a Kormány megtárgyalt, és a 2055/2013. (XII. 31.) Korm. határozattal elfogadta. Ennek a 2.4.9. fejezete, a 198. oldaltól a gumiabroncs hulladékokkal foglalkozik, és a 2.4.9.2. számú, Előrejelzés című fejezetben szó szerint ez olvasható:
„Hazánkban évente mintegy 35-40 ezer tonna gumiabroncs hulladék képződik, amely a legális kibocsátásból, továbbá az illegális forgalomba-hozatalból és -hulladékimportból származik. A következő évekre vonatkozó előrejelzést természetesen az OGyHT is tartalmazza. A hazánkban meglévő hasznosító kapacitások mintegy 60-70.000 tonnányi gumiabroncs hulladék kezelését teszik lehetővé.”
MTI/Kapos-t.hu/ sonline.hu tudósítása nyomán
|