Pintér Lóránd, az Együtt kaposvári választókerületi elnöke és Kerepesi Tibor, az Együtt kaposvári alelnenöke a sajtóesemény keretében elmondták:
A változtatásnak két vezérelve volt:
1.) Az önkormányzati választókerületek kialakítása egy virtuális Észak-déli tengely mentén történt, így adódott, hogy jelenleg is kormányzó FIDESZ többség választási matematikához fűződő érdekeinek érvényesítése mellett településszerkezetileg alig összetartozó területek is egy választókerületbe préselődtek.
2.) A választókerületek kialakítása során az egy választókerületet alkotó lakosságszám megközelítőleg azonos kellett, hogy legyen.
A következmények: Az új választókerületek kialakításának egyik elrettentő példája a jelenlegi Kaposvár 1.-es választókerület, amely Kaposfüred településrészből, a Búzavirág és Pipacs utcából és a Füredi utca egyes részeiből áll. A 2010-es módosítást megelőzően a korábbi választókerület a Kinizsi ltp., Búzavirág utca és Füredi út egyes részeit foglalta magában. A választókerület átalakítását követő immáron 6 évben nyilvánvalóvá vált, hogy a választókerület átalakításának nagy vesztese a Búzavirág és Pipacs utcát és a Füredi utcát magában foglaló városrész. Mivel a választókerületben nyertes képviselő a választási adatok szerint a választókerület északi részén megszerezhető és a kormányzó FIDESZ többség számára kényelmes szavazataránnyal nyert 2014-ben, ennek egyenes következményeként az önkormányzati feladatok ellátásának minősége, a választókerület déli részének infrastrukturális állapota folyamatosan romlik. Az elmúlt napokban folyamatosan térképeztük fel az állapotokat, a helyzet elszomorítóbb, mint vártuk. Ebben a választókerületben az elmúlt években csak a központilag létrehozott városi beruházások jöttek létre, egy új központi játszótér és az edzőcsarnok, azonban a választókerület déli részéhez kapcsolódó képviselői aprómunka teljes egészében elmaradt.
A képviselői aprómunka hiánya, más, a helyi önkormányzati rendszer változásai által kevésbé érintett választókerületekben is jellemző az ott élők életére, elszomorító példa erre a kaposvári 05-ös számú választókerület, ahol az utak, járdák állapota szintén kritikus, pedig ezen a területen található Kaposvár egyik jelentős intézménye, a Virágfürdő is. Kérdőívezést végeztünk itt, a helyi állapotokkal kapcsolatban nyílt levél is született Kerepesi Tibor tollából, a helyi médiumok ingerküszöbét a levél alig érte el, elérte viszont az országos sajtó ingerküszöbét, de ez sem indította arra a kaposvári FIDESZ-es képviselőket, hogy érdemben válaszoljanak, reagáljanak vagy javaslatokat tegyenek a problémák megoldására.
Az elmúlt években folyamatos demográfiai változások tanúi voltunk Kaposváron, a sajtóban megjelent híradások szerint is csökken Kaposvár lakónépessége és ezzel együtt a szavazásra jogosult kaposváriak száma. Bár a népességnyilvántartás adatai szerint mechanikusan felosztható Kaposvár azonos lakosságszámú egyéni választókerületekre, a valóságban azonban pontosan ismert előttünk, hogy mára szinte senki nem tudja, hogy valójában hányan élnek Kaposváron és főleg, milyen területi megoszlásban. A gumifeldolgozóval kapcsolatos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtési kampánya során szembesültünk mi magunk és aktivistáink azzal a ténnyel, hogy Kaposváron rengeteg olyan városlakót találunk, akik a népességnyilvántartás számára nem láthatóak, ezzel párhuzamosan pedig a korábbi állandó kaposvári lakosok jelentős számban hagyták úgy el a várost, hogy ez a körülmény a népességnyilvántartó számára nem vált nyilvánvalóvá.
Javaslatok: A fentiek figyelembevételével két javaslatot kívánunk tenni. Az Önkormányzat tervezze újra a kaposvári önkormányzati választókerületi rendszert, méghozzá oly módon, hogy az eddigi Észak-déli virtuális tengely helyett a választókerületeket egy Kelet-nyugati virtuális tengelyre helyezze rá, mert csak így válik lehetővé, hogy a földrajzilag és településszerkezetileg összetartozó és egy egységet alkotó városrészek egy választókerületbe kerüljenek.
Az Önkormányzat kezdjen átfogó vizsgálatot annak felderítésére, hogy hogyan változott a népességnyilvántartás adatain túl Kaposvár lakónépessége, hiszen meglátásunk szerint jelenleg nem áll megbízható adatsor arról, ténylegesen hányan élnek Kaposváron, ami a városi szolgáltatások jövőben tervezése során elengedhetetlen adat.
* 2010. évi L. törvény, (A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról), 2010. évi LX. törvény a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény módosításáról. A mai sajtóesemény előkészítő munkálatait a Váradi András Alapítvány támogatta.
|